Jezyki PL

123’
09/06 czwartek godz 22:00, sala Pola
10/06 piątek godz 17:30, sala Ingrid

Peryferia

Praktyki peryferyjne to jeden z kluczowych elementów uświadomienia sobie, w jakim miejscu się znajdujemy i gdzie przebiegają linie podziału pomiędzy tym, co społecznie akceptowalne a tym, co nieznane i nieoswojone. Ten blok dedykujemy widzkom_m najbardziej wymagającym i poszukującym. Obejrzycie w nim filmy austriackiego outsidera (choć w tym roku pokazuje również swój film w Cannes) Jana Soldata, który tworzy portrety bohaterów mieszając szorstką empatię twórcy z dokumentalną i chłodną (lecz daleką od oceniania) techniką narracji – niezmiernie rzadko spotykaną nawet wśród najbardziej poszukujących artystów_k środowiska postporn. Henry Baker postawi nas przed pytaniem, czy marginalne formy seksualności mogą być traktowane jako radykalna sztuka w przestrzeni publicznej, a Antony Hicklings zaprosi nas do szekspirowskiej dekonstrukcji Pasoliniego. Peryferia to blok wyjątkowy – bezcenny poznawczo i szokująco szczery.

Protocols

Jan Soldat
Austria 2017, 20’

Friday Night Stand

Jan Soldat
Austria 2020, 11’

Blind Date

Jan Soldat
Austria 2022, 12’
Filmy Jana Soldata zajmują szczególną pozycję w sztuce postporn, jest on bowiem artystą, który przemawia własnym, przemyślanym językiem. Warto ten język poznać, warto się pracom Soldata bacznie przyjrzeć – poszerzają one spectrum opowieści o seksualności dochodząc do punktów granicznych.

PISS OFF X

Henry Baker
USA 2020, 20’
Czy internetowy artysta „Athleticpisspig” rzeczywiście zajmuje się sztuką? Czy niszowe praktyki seksualne przeniesione w przestrzeń publiczną kodyfikują nowe ramy performance, czy też jednoznacznie wytyczają granice? Interesujący dokument stawiający pytania, na które widzki_e muszą odpowiedzieć sobie sami.

FRIG

Antony Hickling
Francja / Anglia 2018, 60’
Występują: Biño Sauitzvy, Thomas Laroppe, Luc Bruyère, Arthur Gillet, Alvaro Lombard, François Brunet, Gaëtan Vettier
Eksperymentalny film fabularny, w którym Antony Hickling badawczo przygląda się mrocznym i grząskim terenom przemocy i seksualności, łącząc języki tańca, poezji i performance. Ten trudny i wymagający skupienia obraz łączy w sobie poetykę szamańskiego obrzędu przejścia
z popkulturowymi kliszami uległości/dominacji, bazując głownie na dekonstrukcji kulturowych klisz. Warto dodać, że sam Hickling doktoryzował się z teorii queerowych i sztuk performatywnych, konsekwentnie traktując język filmowy jako pole naukowych i artystycznych eksploracji.
Jego projekty stały się zresztą przedmiotem wielu prac naukowych i przyniosły reżyserowi nagrody i uznanie na całym świecie.

Subscribe to our newsletter!

Subskrybuj nasz newsletter!